Thee en gezondheid: een actueel overzicht van onderzoeken

Thee en gezondheid lijken nauw verbonden

In Azië is de link tussen het drinken van thee en gezondheid al eeuwen bekend. De laatste jaren wijzen ook steeds meer westerse studies hierop. Het ‘geheim’ lijkt vooral te zitten in het hoge percentage antioxidanten in groene thee.

Links naar onderzoeken over thee en gezondheid:

  1. Groene thee voorkomt cognitieve achteruitgang
  2. An overview of research on the potential health benefits of tea
  3. Gezondheidsraad: Thee -Achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015

Een actueel overzicht van onderzoeken naar thee en gezondheid is te vinden in de database van PubMed door simpelweg te zoeken op ‘green tea’ en een specifieke aandoening.

De belangrijkste antioxidant is de catechine Epigallocatechin gallate (EGCG). Lees hier welke thee de meeste EGCG bevat.

Maar pas op!

Thee is een natuurlijk stimulerend middel met opwekkende werking. Het bevat cafeïne, alhoewel veel minder dan bij koffie. Thee bevat echter ook L-theanine waardoor de werking van de cafeïne over een langere tijd wordt verdeeld in tegenstelling tot de ‘piek’ die optreedt bij koffie.
Ondanks het relatief lage percentage cafeïne, is het aan te raden om ook groene thee tijdens zwangerschap en borstvoeding slechts beperkt te drinken.

Thee en gezondheid gaan niet altijd samen. Bij (ernstige) leveraandoeningen of gevoeligheid voor cafeïne kan een (zeer) hoge consumptie van thee negatieve effecten hebben.

Hoewel de inname van catechines op de nuchtere maag het effect heeft van een hogere opname door het lichaam, is dit af te raden i.v.m. de mogelijke schade die dit kan veroorzaken aan de lever bij hoge consumptie. Neem bij twijfel altijd contact op met een (orthomoleculaire) arts.